? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Monday, September 22, 2008

One Heart, One Religion


One Heart, One Religion
iluvislam.com
oleh: Leokid




Maslenitsa (Gambar dari Wikipedia)


Hari tersebut hari minggu. Hari yang sepatutnya menjadi hari rehat, namun guru bahasa Russia saya ketika itu hendak mengadakan kelas ganti, berikutan cuti pada minggu sebelumnya. Katanya, dia hendak membawa kami ke sebuah lawatan sambil belajar.
Maka pada hari itu, kami dibawa pergi ke Nizhegorodskaya Yarmarka. Lebih kurang macam pasar besar Nizhny Novgorod la. Hari tersebut ada sambutan perayaan Maslenitsa. Kami berpeluang melihat sendiri bagaimana perayaan tradisional masyarakat Russia ini disambut.


Sedikit mengenai Maslenitsa. Ianya perayaan yang diadakan setiap tahun, antara bulan februari-march. Ia menandakan berakhirnya musim sejuk dan bermulanya musim bunga dalam kalendar tahunan Russia. Perayaan Kristian Ortodoks ini terkenal dengan simbolnya, iaitu blinni, sejenis makanan seperti lempeng. Sedap gak lempeng tu, macam kat Malaysia je. Hehe.

So dekat Nizhegorodskaya Yarmarka tu macam ada ekspo la mengenai perayaan ni. Sebab ni perayaan Kristian Ortodoks, so banyak la booth dari gereja serata tempat Nizhny ni. Diorang jual macam-macam, kebanyakannya madu (makanan rasmi perayaan ni selain blinni), barang2 perhiasan, pakaian tradisional, termasuklah kitab2 dan buku2 kristian -_-”

Maka kami pun berjalan-jalan di sekeliling tapak ekspo tersebut. Mencuba "blinni", serta merasai puluhan jenis madu yang berbeza! Terhibur juga melihat sebuah permainan tradisi Russia yang disertai oleh belasan kanak-kanak.

Sesudah itu, kami pun duduk rehat2 kat satu penjuru tu, sementara menunggu Larisa Nikolaevna makan. Saje lepak2 kepenatan. Kemudian datang seorang nenek tua, nak bersembang dengan kami. Biasalah, kadang2 diorang ni berminat nak kenal dgn orang asing, seronok juga bersembang dengan diorg. So nenek tua ni pun mulakan perbualan..

Nenek: Kamu dari mana? First time saya nampak orang macam kamu.
Aku: Kami dari Malaysia. Kami orang Malaysia.
Nenek: Malaysia? Itu nama negara ke? Ooo.. kamu fahaman apa?

Aku dah rasa pelik sket dah time tu.

Aku: Fahaman?
Nenek: Ya, fahaman. Agama? Tuhan apa?
Aku: Ooo..kami muslim. Kami semua Islam.
Nenek: Ooo..bagus..bagus. Islam, bagus. Seronok tengok kamu enjoy perayaan tradisi kami tadi.
Aku: Tiada apa-apa, kami cuma nak merasai tradisi Russia sahaja.
Nenek: Bagusla kalau camtu. Kamu tahu kan, kat dunia ni ada macam2 jenis agama. Ada Hindu, ada buddha, ada Islam.
Aku: Betul tu.
Nenek: Tapi tuhan ada satu kan? Kamu setuju? Tuhan ada satu.

Kami semua diam, tak berani nak menjawab sebenarnya sebab agak takut sikit dengan orang tua tu. So aku pun jawab, “Ya, betul. Saya setuju, tuhan ada satu.”

Nenek: Kalau macam tu, agama pun mestilah satu saja kan? Maksudnya agama mana yang betul, mana yang tidak? Hindu tak betul, Buddhism tak betul, Islam tak betul.. Kita semua ada hati. Kamu semua ada hati, hati yang suci. Tengok ke dalam hati kamu, fikirkan, agama mana yang betul. Siapa yang dapat menyelamatkan kita, kalau bukan Jesus. Renunglah dengan hati kamu. Kita ada satu hati, maka kita ada satu agama, iaitu kristian.

Woo..relek la makcik. Heheh. Aku dah agak dah, makcik ni bukan sebarang makcik, ni makcik missionary nih. Datang nak ber”dakwah”. =)

Kami dengar je ceramah dia dengan penuh teliti. Aku taknak cantas dia tiba2 terus, nak deal dengan diorang ni bukan boleh sebarangan.

Beberapa ketika lepas tu, datang cikgu aku Larisa Nikolaevna, yang baru habis makan. Dia join perbualan kami.

Cikgu: Diorang ni dari Malaysia. Pelajar2 yang bagus, baik2 belaka. Sekarang diorang belajar di Medical Academy. Nanti nak jadi doktor.
Nenek: Doktor? Kesiannya!

Kami semua terkejut. Kenapa, kesian kah nak jadi doctor? Larisa Nikolaevna bertanya lagi, kenapa kesian pula?

Nenek: Kalau jadi doctor, kamu hanya merawat manusia. Kamu merawat penyakit jasmani.
Cikgu: Baguslah macam tu. Mereka membantu sesama manusia. Itu impian mereka, menjadi doktor.
Nenek: Jadilah paderi. Paderi boleh merawat semua jenis penyakit. Penyakit jasmani, penyakit rohani. Boleh menghalau setan2, boleh merestui orang lain.
Cikgu: Eh, ade ke pulak macam tu. Macamana paderi nak merawat penyakit? Contohnya kalau orang ada selesema, ada tuberculosis, bolehkah merawat?
Nenek: Boleh! Kalau selesema kita bagi makan madu. Kalau TB, bagi sahaja makan bawang putih!

Shanjif yang turut ada ketika tu dah agak hangin sebenarnya. Dia memang tak suka orang merendah-rendahkan profesion kedoktoran ni. Cikgu aku dah nampak bosan juga. Yalah, makin dilayan orang tua ini, makin menjadi2 pula. Nak aja kami blah terus dari situ. Yang orang tua itu pula, tak berhenti2 meneruskan ceramah dia. So aku pun makin tertekan, aku cuba confront orang tua itu.

Aku: Makcik, mungkin makcik betul, kami semua ada hati yang baik. Kami dah ada asas yang kukuh dengan hati kami ini. Saya contohnya, saya Islam. Saya seronok menjadi Islam. Saya bahagia dengan Islam. Hati saya tenang. Begitu juga kami semua ini, kami semua seronok jadi Islam.

Kali ni makcik tu pula diam. Dia mengangguk-angguk je. Heheh.

Aku: Terima kasih kerana makcik ambil berat tentang kami. Tapi kami percaya dengan agama kami. Agama kami benar. Itu sudah cukup.

Dia terdiam. Aku mengajak rakan2ku beredar. Dalam itu, sempat lagi makcik itu mem”bless” 2 orang dari kami. Haha. Nasib baik bless je. Heish, macam2 la orang Russia ni.

Itu bukan kali pertama aku jumpa dengan missionary kat sini. Ada la 2,3 kali sebelum ni. Ada yang cuba mempersoalkan mengenai agama. Mengenai Tuhan. Semuanya bergantung kepada sikap kita dalam menangani mereka. Dan bergantung kepada iman kita sendiri. Muhasabahlah diri, di mana letaknya iman kita. Adakah akan goyah, sekiranya didatangi sedemikian rupa. Bagaimana kita nak berdepan dengan mereka? Apatah lagi, kita nak berdakwah pula kepada mereka? Sudah cukupkah persiapan kita?

One heart, one religion. Ya, nasihat dari nenek tua tersebut. Benar, saya setuju dengan nasihat tersebut. Masing-masing tanyalah pada hati sendiri, sudah cukupkah iman kita untuk mengakui Allah itulah satu-satunya yang berhak disembah.

Apakah kunci keimanan kita?

Kita lihat pada rukun iman kita. Ada 6 semuanya. Percaya pada Allah. Malaikat. Kitab. Rasul. Kiamat. Qada’ Qadar.

Kita hendak percaya pada Allah. Sedangkan Allah itu ghaib. Hendak percaya pada rasul, tapi zaman sekarang sudah tiada Rasul. Rasul terakhir, Muhammad wafat lebih seribu tahun lampau. Hendak percaya malaikat, itu juga perkara ghaib. Kita tak pernah nampak malaikat. Nak percayakan Kiamat, tiada orang pernah melihat bagaimana kiamat itu. Masih belum terjadi. Percaya pada qada’ dan qadar, belum tentu kita semua dapat melihat hikmah di sebalik setiap yang berlaku.

Maka apa kunci keimanan kita? Ya, alQuran.

AlQuranlah peninggalan Rasul. Di dalamnya dikisahkan semua yang lain - diceritakan mengenai Allah. Disirahkan mengenai kisah para Rasul. Diterangkan mengenai malaikat. Diberitakan mengenai kiamat. Dan dipenuhi dengan janji2 yang Maha Agung, mengenai qada’ dan qadar.

Singkaplah alQuran, dan binalah keyakinan iman dengannya. AlQuran bukan sekadar untuk dibaca. Bukan sekadar untuk menjadi penghias almari. Ianya untuk difahami. Kerana semua sumber keimanan, terkandung di dalamnya.

Dari iman yang kukuh, tersergamlah aqidah yang sejahtera. Kita mantapkan dengan ibadah yang sahih. Satu persatu muwasofat muslim kita capaikan. InshaAllah, kita akan berjaya.

Mereka itu tidak akan berputus asa. Selagi ada ruang, peluang, ketika dan masa, pasti akan dicari jalan untuk menyebarkan ajaran mereka kepada kita. Sebagaimana yang diberitakan dalam alQuran 2:120

"Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu sehingga engkau menurut agama mereka."

Masih adakah masa untuk kita alpa?

Ya Muqallibal Qulub, thabbit qulubina a’la diinik!

0 comments: