? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Tuesday, October 28, 2008

sang kancil

“Kancil tu berjalan-jalan di dalam hutan. Tiba-tiba dia terjatuh ke dalam lubang. Aaaaa……. kancil jatuh jauh ke dalam”, saya bercerita.

“Macam dah dengar je cerita ni“, kata Saif.

“Aik, nak dengar tak cerita ni?”, saya ‘mengugut’.


“Nak, nak nak…” jawab Saif dan Naurah.

Imad juga macam faham-faham sahaja. Beriya-iya membetulkan baringnya sebantal dengan saya.

Pillow talk kami” sesekali seronok dibuat. Tutup semua lampu, sembang dalam gelap, sementara menanti lelap.

“Kepala kancil terus berfikir… macam mana saya nak keluar dari lubang ni”, saya menyambung.

“Lepas tu?” Saif menyambung lagi.

“Tiba-tiba kancil terdengar bunyi tapak kaki sesuatu yang besar. Hah, ini mesti sang Gajah. Naurah macam mana bunyi gajah?”, saya mencucuk perut Naurah.

“Eeeekkk!”, Naurah menggayakan bunyi gajah.

“Macam sakit perut aje gajah ni. Tak sembuh-sembuh lagi gajah ni”, saya ketawa.

“Lepas tu Abi?”, Saif tidak berpuas hati sebab cerita saya merewang ke sana sini.

“Lepas tu kancil menjerit memanggil gajah. Wahai gajah! Langit nak runtuh. Tengok di atas sana tu. Hitam… awan jahat!”, saya bercerita lagi.

“Gajah tu dengar tak?”, Saif bertanya.

“Dengar. Dia bertanya kepada kancil macam mana dia nak selamatkan diri?”, saya menjawab.

“Kancil cakap apa?”, tanya Saif.

“Kancil kata, wahai gajah… kalau kamu nak selamat, masuklah ke dalam lubang ini. Macam saya…!”, kata saya.

“Gajah tu lompat ke?”, anak saya sudah tidak sabar dengan cerita yang perlahan ini.

“Tentulah… eeeeeeekkk DOMMMM! Berdentum dia masuk ke dalam lubang. Dan apa lagi, kancil pun terus naik ke atas badan gajah dan melompat keluar dari lubang itu”, saya menyudahkan cerita.

Saif ternganga.



PENGAJARAN

“Pandai tak sang kancil?”, saya bertanya.

“Kancil penipu. Tipu jahat”, kata Saif.

“Tak cerdik ke macam tu?”, saya menduga lagi. Setahun selepas kisah yang sama diceritakan dulu.

“Cerdik, tapi tak baik!”, balas Saif.

“Gajah tak baik?”, saya menyoal lagi.

“Baik, tapi tak cerdik”, kata anak saya.

“Haa, itulah Mukmin Profesional!”, saya menyampuk.

“Haaa???”, terlopong anak saya.

“Baik tapi tak cerdik, jadi mangsa penipuan macam gajah. Cerdik tapi tak baik, jadi penipu macam Sang Kancil. Allah benci penipu dan orang yang mudah ditipu. Mukmin Profesional ialah… orang yang BAIK dan CERDIK”, saya membuat kesimpulan.



“Hmm, Abi… Yop mengantuk laaa”, kata Saif. Naurah dan Imad sudah pun terlelap.

“Ok, jom tidur semua. Bismikallahumma Ahya wa Amoot!”, kami berdoa.

Tidurlah anak-anakku, esok bangun ke dunia yang penuh tipu daya ini sebagai anak yang cerdik dan baik-baik… ameen.

ABU SAIF @ www.saifulislam.com
56000 Kuala Lumpur



__ERTI HIDUP PADA MEMBERI. Perkongsian anda, biar pun hanya secawan kopi amat bermakna dalam usaha menampung perjalanan saifulislam.com ini. Terima kasih

0 comments: