a. Memahami Islam dgn sebenar2nya,sebagai cara hidup yg mantap syamil,seimbang dan mendalam
b. Memahami reality hidup, reality hidup umat Islam, bukan Islam dan musuh2 Islam
c. Memahami hukum2 Islam dlm konteks pensejarahan dan perubahan masyarakat
d. Memahami Maqasid syari’ah tanpa jumud berpandukan pada zahir nas.
e. Memahami fiqh awlawiyyat dan kaitannya dengan fiqh al-Muwazanat
f. Memahami fiqh permasalahan khilaf ulamak, adab & tatasusila berbeza pandangan dengan kumpulan orang Islam ( Nata’awanu...)
g. Menggabngkan pendekatan salafiyyah dengan tajdid antara tuntutan tradisi & kperluan masa
h. Dapat mengimbangi antara tuntutan Dawabit al-Syara’ dengan keperluan perubahan yg mendesak. Kita tak nafikan anak2 perlu pd hiburan, tapi adakah secara prinsipnya kita tanamkan aqidah dlm diri, sesudah itu jika dia cari hiburan, dia akan ada ikatan yg mengawalnya, bukannya dilepaskan tanpa tali pengikat !
i. Yakin bahawa perubahan mental, psikologi dan akhlak adalah asas ke arah berlakunya perubahan peradaban & tamadun.
j. Mampu menampilkan Islam sebagai gagasan tamadun alternatif yg komprehensif/ syumul utk membangunkan umat, di samping menyelamatkan manusia sejagat dari arus yg mempengaruhi manusia iaitulah fahaman yang berasaskan kebendaan dan al-Baqa` lil aqwa.
k. Cenderung kepada pendekatan mempermudaahkan ( al-Taysier ), dlm konteks fatwa dan pendekatan tabsyir dlm dakwah.
l. Memaparkan kpd umum akan nilai sosio politic Islam seperti kebebasan, maruah diri, syura, keadilan sosial dan mempromosikan pandangan Islam dlm isu hak2 asasi manusia.
m. Cenderung berdialog dgn orang lain, samada dgn org Islam atau bukan Islam untk memberikan penjelasan sebenar ttg Islam.
n. Sedia berjihad mempertahankan maruah dan mertabat umat & negara Islam.
Monday, November 17, 2008
PERANAN ULAMAK & UMARAK MENGIKUT DR YUSUF AL-QARDHAWIY
Posted by Allahyarham achit at 11:02 PM
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment