? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Friday, May 14, 2010

Elak padah obesiti

SEL lemak atau dalam bahasa saintifiknya adipocyte dalam badan berfungsi mengeluarkan hormon yang dipanggil leptin. Apabila kita makan, tenaga lebihan dalam makanan disimpan menjadi lemak. Adipocyte mampu membesar dan mengecil bergantung kepada kandungan lemak di dalamnya.

Apabila kandungan lemak tersimpan dalam adipocytesmeningkat hormon leptin dirembes oleh sel-sel lemak dan diresap ke dalam darah. Proses ini memberi signal kepada otak bahawa badan sudah memperolehi makanan yang secukupnya. Leptin merangsang rasa kenyang dan puas makan. Ia adalah isyarat berhenti makan. Namun didapati orang gemuk walaupun mempunyai banyak leptin dalam darah masih berasa tidak kenyang dan memerlukan makanan.

Mengapa ini terjadi?

Ini menjelaskan wujudnya molekul lain dalam darah yang memberi isyarat kenyang dan selesa kepada otak selain daripada leptin. Molekul ini tidak dapat bertindak apabila seseorang itu menjadi obes. Apabila molekul ini gagal bertindak maka leptin tidak dapat berfungsi.

Terdapat interaksi kimia yang berlaku dalam tubuh kita dan kesemua molekul ini berinteraksi antara satu sama lain .

Apakah molekul-molekul tersebut?

Di antara molekul-molekul tersebut adalah enzim dan hormon di dalam darah.

Hormon dan enzim berinteraksi dengan kompleks menukarkan makanan kepada tenaga. Apabila ia tidak dapat berinteraksi maka tenaga tidak terhasil dan makanan terus bertukar menjadi lemak.

Terdapat teknik-teknik untuk meningkatkan paras enzim dan hormon dalam darah. Terkini pakar mencadangkan pengambilan hormon berasaskan tumbuh-tumbuhan. Ternyata ia memberi kesan yang memuaskan. Faktor pendedahan kepada racun serangga dan pengawet makanan secara berlebihan menyebabkan kelenjar tubuh yang merembeskan enzim dan hormon menjadi tidak aktif. Apabila enzim dan hormon rendah sudah tentu tiada pemecahan lemak dapat berlaku.

Kaedah meningkatkan hormon dan enzim

Senaman adalah satu cara yang berkesan untuk meningkatkan paras hormon dan enzim dalam darah. Bersenam menjadikan otot badan yang aktif memberi signal kepada penghasilan hormon dan enzim yang tinggi. Anda juga boleh mengambil suplemen meningkatkan hormon dan enzim dalam darah dengan pengawasan doktor.

Peningkatan kadar hormon dan enzim bererti peningkatan dalam kadar metabolik anda.

Padah obesiti

Sakit jantung

Sakit jantung merupakan penyakit yang paling kritikal berpunca daripada obesiti. Kita selalu mendengar kisah individu pelbagai peringkat umur tiba-tiba diserang penyakit jantung. Sakit jantung boleh di anggap sebagai silent killer di kalangan orang orang obes. Lemak yang terlalu tebal boleh menyumbat saluran darah menyebabkan organ tubuh kita tidak mendapat cukup oksigen yang diperlukan.

Didapati mereka yang obes pada ukuran BMI lingkungan 25 ke atas terdedah kepada serangan jantung, mati mengejut, sakit dada dan denyutan jantung yang tidak normal.

Darah Tinggi

Mereka yang mempunyai berat badan berlebihan berkemungkinan mendapat tekanan darah tinggi. Puncanya kandungan lemak darah (triglycerides) tinggi dan HDL kolestrol baik yang rendah di dalam darah pengidap obesiti. Trigliseride tinggi boleh menyumbat salur darah dengan cepat. Apabila ruang salur darah menyempit tekanan di dalamnya akan meningkat.

Hipertensi

Hipertensi mempercepatkan proses pengerasan arteri dan mempercepatkan proses penuaan. Pusingan ini mempunyai rentetan di mana arteri yang keras mengakibatkan tekanan darah tinggi systolic yang membawa kepada tambahan kerosakan kepada arteri. Adalah dijangka bagi pengurang berat badan sebanyak 10 paun seseorang boleh mengurangkan tekanan darah systolic pada kadar lebih kurang 11mm ukuran mercury .

Diabetes

Diabetes adalah keadaan di mana kandungan gula tinggi dalam darah. Makanan yang kita makan akan diurai menjadi glukosa. Glukosa akan digunakan oleh sel-sel tubuh kita sebagai tenaga. Proses di mana glukosa bertukar menjadi tenaga di dalam sel dilakukan oleh hormon insulin.

Obesiti mempunyai kaitan rapat dengan diabetes. Pengidap diabetes mempunyai masalah kerana receptors pada dinding sel tidak sensitif kepada insulin. Sekiranya pengidap diabetes dirawat dan berat badan dapat diturunkan receptors ini akan menjadi sensitif semula kepada insulin.

Besar kemungkinan ia disebabkan kekurangan ko-enzim dan enzim yang dikeluarkan tubuh. Kekurangan ini menyebabkan insulin tidak dapat bertindak dengan baik.

Seseorang yang obes terdedah kepada risiko mendapat diabetes jenis 2 sebanyak dua kali ganda daripada mereka yang mempunyai berat badan normal. Diabetes yang disebabkan oleh berat badan berlebihan merosakkan saluran darah dan membawa kerosakan kepada banyak organ dalaman badan.

Kanser

Terdapat kaitan positif antara kanser uterus dan kanser payu dara dengan obesiti. Golongan obesiti mempunyai risiko lebih tinggi terhadap pelbagai jenis kanser seperti kanser endometrical iaitu kanser lining uterus, kolon, gall bladder, prostat, buah pinggang dan post menopausal breast kanser.

Didapati kalangan wanita yang mempunyai lebihan berat badan sebanyak 18 paun mempunyai dua kali ganda risiko untuk menghidap barah payu dara selepas menopaus. Remaja wanita yang mengalami obesiti pula mengidap penyakit akibat lebihan tekanan ke atas otak. Penyakit ini muncul dalam bentuk gangguan pandangan mata dan sakit kepala.

Senaman atau aktiviti bergerak membuatkan sel-sel otot kita menjadi aktif dan ia penting bagi membolehkan hormon dan enzim dalam darah terhasil. Otot yang aktif adalah satu rangsangan yang membolehkan tubuh kita mengeluarkan hormon dan enzim dengan baik. Pada Otot terdapat sel-sel yang dinamakan mitokondria. Mitokondria adalah kilang bagi menjana tenaga yang diperlukan aktiviti tubuh kita. Otot yang tidak aktif mengeluarkan tenaga yang sedikit kerana bilangan mitokondrianya sangat kecil.

Otot yang kuat membuatkan pembakaran lemak dalam tubuh menjadi pantas dengan penggunaan tenaga yang berkesan.

Oleh itu kita harus melakukan senaman yang boleh meningkatkan saiz otot dan menguatkan otot. Antara senaman yang baik dilakukan adalah senaman menaiki tangga, berjalan dan berlari.

0 comments: