? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Thursday, November 20, 2008

sistem khalifah

SisTem KhiLafaH ataU SisTem khaLIfah nI aku SayA sendIri tIdaK paNdai lagI naK membEri ketEraNgan.. teTapi mengIkuT paHaman Yang adA tU ..

SisTem KhiLafah iaLah sUatu siSteM pemeRintaHan yanG RasuLuLLah SAW jaLanKan padA PemerIntaHannYa selEpaS perIstiwA hijRah... IaitU siSteM yanG diKetuaI olEh seoRanG amiR(ketUa) daN seLurUh penTadBiraN terLEtaK diTangAnnyA.. teTapi PerLantiKan amIr MestiLah seoRang yAng bEtuL-bETuL berKalibEr dan BijaK daLam segaLa haL uruSan.. BaIK urUsaN daLamaN AtaUPun LuarAn..

DaLam saTu siRah ketIka waFatnyA rasULuLLah saw, jeNazaH baginDa diLambatkAn urUsan penGkebUmiaNNya hanYa kerAna sahaBat2 BagINda teLah menJalaNKan syuRa unTUk memiLih siAPakaH baKal amIr yanG AkaN MengGantiKan rasULuLLuah saw.. daRi siNi, pengIkut2 sisTem khiLafaH ini MEnjadiKan siRah inI sebaGAi satU alAsaN yanG pentINGnyA siSteM iNi untUk penTAdbiraN umMat manusIa..

KitA bolEh liHat seKaraNg, bagAimaNa perpECAhan uMAt iSLam.. BagaImanA sifaT IraN yanG MembIarKaN jiRAnnyA IRaq diSeranG uS.. BagaImana PakiStan beRSetuJU deNgan serANgan keAtas afGhanistaN.. iTuLah AkibAtnyA biLa setIap pemimPIn memPunyAi agenDa terSEndiRi hiNGGa mEMbiarKan sauDara seiSLam mErana.. iTuLah penTingNya jiKa pemERintaHan khILafah diJalaNKan, seGaLa tiNdaKan Kita akaN berLandaskaN darIpadA perSetujUan seORang aMir, deNgaN Ini tiAda lagI perCangGGahan pEndapAt darI berBagaI piHak.

SiraH iSLam juGak perNah menYAtaKan bahAwa ISlam perNah menGuasaI 3/4 DunIa (Jika SiLap siLa BetULkan).. Dan Ini AdaLah hasIL darI suaTu pemErintaHan yanG CekaP BukaN?? daN siSteM pemERintaHan yanG DIJaLankan padA masA Itu adaLah siSTEm KHiLafah..

saYa sendIri tiDak berApa pasTi denGan sisTem khILafaH iNi.. TetaPi kita PerNah dengaR tenTang KhaliFah UthmaniYYah seWaktU diskoLah menenGah duLu kaN.. ???

SetahU saYa, sisTem kHilaFah teraKhiR dijaLaNkan paDa 1924 SebeluM digamTikaN DEngan sIsTem sekuLar.. PetIkan dibaWah adaLah siNopSis petIkaN darI ceriTa terseBUt..

“Walaupun kamu membayar kepada saya emas sepenuh dunia ini, hatta 150 juta pound sterling emas sekali pun, saya tidak akan dapat memberikan apa yang kamu pinta itu.Saya telah berbakti kepada agama Islam dan umat Muhammad selama 30 tahun. Selama itu saya tidak pernah mengotori lembaran-lembaran sejarah kaum muslimin, ibu bapaku dan nenek moyangku, serta sultan-sultan dan khalifah-khalifah Othmaniyah. Kerana itu, saya dengan pasti tidak dapat mengkabulkan permintaan kamu”
Kata-kata Sultan Abdul Hamid II ini menggambarkan beliau adalah pemimpin yang benar- benar mempertahankan kesucian bumi Islam daripada dijajah Yahudi. Walaupun beliau dianggap selemah-lemah pemimpin tetapi dengan keazaman dan kekuatan rohani serta cintakan Islam, bumi Palestin tetap dipertahankan. Walaupun Theodor Hetzl menawarkan seluruh harta kekayaan Rotschild kepadanya, namun tawaran tersebut telah ditolak oleh pemimpin agung ini. Akibat daripada mempertahankan bumi Palestin daripada diduduki Yahudi, Sultan Abdul Hamid II digulingkan daripada pemerintahannya pada tahun 1909 dan dipenjarakan di Salonika, Greece, di mana terdapatnya ribuan Yahudi Donme berkumpul.

Akhirnya pada tahun 1922, di zaman pemerintahan Sultan Mohammad IV sistem kesultanan dimansuhkan walaupun Sultan Abdul Majid masih lagi kekal di atas takhta sebagai boneka selepas pemansuhan sistem tersebut. ‘Republik Turki’ yang diimpikan oleh Ataturk telah dilaksanakan dengan rasminya pada tahun 1923 dan Ataturk telah menjadi ketua negara yang pertama pada 20 Oktober 1923. Dengan terlantiknya pemimpin sekular agung ini, maka dengan rasminya sistem khalifah tidak dibenarkan lagi beroperasi di Turki pada 3 Mac 1924. Dengan itu berakhirlah sebuah Daulah Islam yang agung, digantikan oleh sebuah Daulah Sekular di bawah kepimpinan “Mustafa Kemal Ataturk.” (nama Kemal diberikan oleh guru-gurunya semasa di sekolah, dan kalimah Ataturk yang bermaksud “Bapa Turki” pula diberikan sejurus selepas kejayaan beliau menghapuskan khilafah Othmaniyyah dengan sebuah pemerintahan sekular republik)


TerDapaT BerBagaI pihaK yanG teNgah bERusaHa menDauLatkan kEmbaLi sisTem kHiLafah Ini seraTa DuNia Jugak DiMalaYSia senDIri..TetApi DiMalaYsia masIh daLam periNgkaT perTAma iaiTu SeCAra seMbunYi SepErtI kegiAtan DakwaH yanG DiJalaNkan olEh rasuLuLLah saw. TetaPi di NegeRi PaKistaN, IndonEsia SisTen KhaliFah iNi muLa diterIma oLEh uMum terUTamaNya masyaraKat isLam.. :: ALhamduLiLLah..

TerDApat berBagaI naS daN daLIL seRta hadiTh yanG diguNakaN unTUk mengUKUhkaN Lagi teNtanG pentINGnYa sisTEm khILafaH INi antarANya...

"Wahai orang-orang beriman taatilah dan taatilah rasulNya dan mereka yang berkuasa di kalangan kamu ..."
(An Nisa : 59 )

Abdullah bin Omar meriwayatkan " aku dengar Rasulullah saw. Mengatakan " barangsiapa yang menarik tangannya dari memberi baiah (kesetiaan) kepada Allah akan menemuiNya pada hari kebangkitan tanpa sebarang bukti untuknya dan barangsiapa yang mati tanpa ada kesetiaan pada lehernya , maka ia mati dalam keadaan jahiliah". (Riwayat Muslim)

Hisham bin Urwa meriwayatkan dari Abi Salleh dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah saw. Bersabda : "pemimpin-pemimpin akan menjaga urusanmu selepasku. Peminpin yang bertakwa akan memimpin kamu dengan ketakwaannya dan yang tidak bertakwa akan memimpin dengan ketidaktawaannya. Oleh itu dengarlah dan patuhi mereka dalam setiap perkara yang bersesuaian dengan kebenaran. Jika tindakan mereka benar, maka ia adalah suatu perkara yang baik bagi kamu dan jika mereka melakukan kesalahn maka ia akan dipertanggungjawabkan ke atas kamu dan ke atas mereka ". (Almawardi ).

Abdullah ibnu Abbas meriwayatkan bahawa Rasulullah saw. Bersabda : Jika sesiapa melihat dalam amirnya (ketua Negara Islam ) sesuatu yang tidak disukainya, biarlah ia bersabar. Sesiapa yang memisahkan dirinya dari Sultan walaupun dengan jarak sejengkal tangan kemudiannya mati, beliau akan mati dalam kematian jahiliah".
(Riwayat Bukhari dan Muslim).



MoGa-mOga kiTa dapaT seSama mengaMBiL aPa yanG baIk darI sIni dan meneGur jiKa terdaPat kesaLahaN saYa tentanG poSt Ini.. SemuaNya yanG baiK dan BuruK dataNG darI ALLah.. daN burUk adaLah keraNa keleMahaN saYa..


MaaFkaN seKali lagI jiKa seGala HuraiaN diATas tiDAk begitU tePat daN jikA saLah saYa amaT BerHarap diperbETuLkan.. saYa sendirI masIh daLam pengKajiaN tenTang sisTEm inI kerAna kita DiMalaYSia masIh Lagi BarU daLam sistEM inI... ::

sIsTem Di malaysia seKaranG banYak dipEngarUhi olEh ideisme BaraT teTapi hanYa kiTa kiTa tidaK menYedarI.. BuKan sajA di MaLaysia, maLah banYak Lagi NegaRa2 IsLam Yang diJajaH pemiKiran mereKa oLeh BaraT..

sePerTi yanG saYa katA sebeLUm INi, MaLaysia maSih BarU Lagi TenTang SisTEm kHaLifaH Ini.. teTapi insYa ALLah, suAtu harI NanTi akaN munCuL keMBaLi siSteM KhaLifaH untUk meNaikKan semULa martAbat ISLam Di MaTa duNia..

SekaRanG inI banYak piHak yanG GiaT menJALankan UsaHa untUK memarTabatKan kemBALi sisTEm kHalIFah iNI.. antaRanya Hizbu-tahR ... Hizbu At Tahr TerDapaT jugA IndiVidu-IndivIDu yaNg juga BerUsaHa unTuk Ini.. TidaK KisaHLah mereKa darI kaLangaN apa, apa yanG pasTInYa mereKa adaLah diHaLa tujUAn YanG saMa...

DiMalaySia Jugak terDapat BerbagaI perSatuaN yanG menjaLankaN akTivitI-AktIvitI agaMa.. conTohnYa JemaaH tabLigH, JeMaaH tarEkaT, PerSatuaN-PerSatUan agaMa, ParTi POlitIK TermaSuK juGa peNcerAMah beBas.... TetaPi kiTa liHat seKaraNg, KeBanyaKKan merEka saLing tuDuh menuDuH daN menYataKan keBeNaraN masINg-MasiNg deNgan meNjatUhkan oraNg Lain.. IniLah kesiLapan masYaraKat ISLam kiTa seKaraNg.. seHarUsnya kiTa membEri sokONgaN UntuK paRa-ParA jeMaaH iNi keRana aPa usaHa yaNG mereKa LakukaN, BuKannYa meNjatuHkaN.. BagI saYa, as LonG thEy haVe conRibuTe soMetHIng To isLam, We sHouLd be SuPPorT thEm Not tO coNdeMn TheM

ALLah BerIKan kiTa sePAsang Mata YanG MaknaNya meLiHat keBaikKan oRang Lain deNgan MaTa kaNaN, daN meLihat keburuKan sendIRi deNGan mata KirI.. barULah kebaikAn akaN DataNg, dan KeburUKan kiTa akaN KeLuar.. :: TeTapi seKarang Kita GuNakaN kaNan unTUk meLIhat kebuRuKan oranG Lain, daN Kiri UntuK MeLihat keBaikKan daLam dirI kiTa..

SetaHu saYa pertUbuhaN inI adaLah sebuaH pertUbuhaN poLitiK daN darI pemaHaMan mereKa baHawa isLam daPat diseBarkaN jiKa seseOraNg itU mempuNyai kuaSa MemeRintaH. Dan mereKa juGa memPunYai huJah2 TerseNdiRi menGapa IsLam tidaK daPaT diPisahKan darI poLitIk KerAna RasuLULLah JugaK berPoliTIk.. PertUBUhaN inI leBih akTiF diBeberaPa negaRa sepErTi di INdoNesIa, PakIStaN, DenMarK, UniteD kinGDom daN banYak Lagi NegarA yanG memPunYai koMPosisI musLim yaNg agaK ramaI.. RasaNya diMalaYSia juga TerDapaT pErtUBuhaN iNi tETapI ianYa maSiH diDaLam PerIngkaT aWaL UntUk diWar-waRKan(waLLahua'Lam)

SaYa paDa muLanya MeMbuKa ToPik iNi aDALah unTuk MenDapaTkan kepaTian TenTang sisTem KhaLifaH, TetaPi akHirNya saYa seNdiRi KeNa menEranGkaN teNtanG SisteM khALifaH inI.. :: TetaPi SeBanyaK Mana iLmu saYa TeNtaNg SisTem Ini, InsYa ALLah saYa aKan BerKonGSi bErsaMa. BagI yanG memPunYai aPa-aPa MakLumaT teNtaNg SisteM iNi ataU aPa-apa menGenaI IsLam, SiLaLah bErkoNgsi BerSama. SesUNggUhnya ILmu tIdaK akaN HiLang Pada SEseOranG iTu maLahaN akaN berTambaH. BahkaN iLmu adaLah SedeQah Yang PaLing muDah UntuK diBUat.. ::


WaLlahua'lam..

0 comments: