? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Sunday, August 23, 2009

kewajipan berpuasa bagi anak-anak

Bercakap tentang mendidik dan melatih anak2 berpuasa, di sini saya ada sedikit pendapat untuk dikongsikan. Pertama yang mesti difahamai ialah tentang ‘hukum kewajipan’ berpuasa. Puasa itu tidak wajib kepada anak2 yang belum baligh tapi WAJIB ke atas ibubapa untuk mendidik dan melatih anak2 berpuasa. (Baca semula ayat tadi). Antara kesilapan biasa kita dalam mendidik anak2 berpuasa ialah kita terlalu berkeras kepada mereka seakan2 puasa itu wajib bagi mereka. Ini menjadikan mereka tidak menyukai bulan Ramadhan dan tidak cinta kepada Ramadhan.

Sebaiknya, untuk kanak-kanak yang hendak dilatih puasa, JANGAN memaksa dia untuk berpuasa sampai penuh sehari. Bolehkan dia berbuka dan menyambung semula puasanya. Pastikan setiap hari dan tahun ada peningkatannya. Juga, JANGAN terlalu menyiasatnya sama ada benar berpuasa atau curi makan, biasakan dia dengan KONSEP IHSAN dan sembunyikan makanan di rumah supaya peluangnya untuk mencuri-curi makan adalah kurang.

Selalu ingat visi kita adalah untuk membuat si anak tadi suka dan cinta kepada Ramadhan dan Puasa. Visi ini tidak akan tercapai dengan sempurna melalui kekerasan dan paksaan. Percayalah, setitik madu dapat menarik berpuluh ekor semut.

Semoga suatu masa nanti, dalam umat kita ada ramai orang yang cinta kepada Ramadhan sehingga mereka mengharapkan sepanjang tahun adalah Ramadhan.

0 comments: