? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Wednesday, June 25, 2008

PANDANGAN sebahagian kaum syi'ah terhadap 3khalifah

Suatu i'tiqad yang sangat salah dan sangat berbahaya dari sebahagian kaum syi'ah ialah menggangap bahawa ketiga orang khalifah nabi yang pertama(Abu bakar,umar dan utsman rda)adalah perompak2 yang terkutuk;yaitu orang2 yang merampas kekuasaan dari saidina 'Ali,kata mereka. >>Bukan saja ketiga beliau2 ini berdosa menurut faham syi'ah,tetapi ada sebahagian kaum syi'ah yamg mengatakan bahawa beliau2 itu kafir,kerana tidak mau mengikut wasiat nabi,kata mereka. >>Pengutukan dan pengkafiran mereka kepada 3orang khalifah yang utama ini menimbulkan akibat yang sangat serious,sangat luas dan sangat dalam dilingkungan Islam,kerana: 1.Banyak hadis-hadis yang tidak akan terima lagi,kerana ketiga khalifah ini selain khalifah juga pembawa hadis dari nabi muhammad s.a.w. 2.Nabi muhammad s.a.w. pernah menyuruh ummat Islam supaya mengikut sunnah khalifah2 rasyidin.maka dengan menolak beliau2 ini termasuklah kita kedalam golongan yang tidak menjalankan perintah Nabi. 3.khusus bagi saidina Abu bakar dan sidina 'umar ada nabi menerangkan:yang bermaksud artinya;"Ikutlah dua orang sesudah saya,iaitu Abu bakar dan Umar"(hadis Riwayat Ahmad,tirmidzi dan ibnu majah,lihat sahih tirmidzi juzu'13 ms129-130). dengan menolak mengikut Abu bakar dan umar berarti menolak perintah Nabi yang tersebut dalam hadis ini. 4.Banyak sunnah2 khulafah rasyidin,umpamanya sembahyang terawih berjama'ah 20 raka'at adalah perintah saidina umar,adzan yang pertama hari juma'at adalah perintah saidina utsman,mas-haf quran yang kita pakai sekarang adalah masyaf kumpulan saidina utsman. Kalau kita menolak saidina utsman -senbagai fahama syi'ah-maka agama Islam akan hancur dari dalam kerana Mas-haf yang terpakai sekarang tidak akan terpakai lagi. 5.Nabi muhammad s.a.w. pernah mengatakan bahawa ada 10 orang sahabat nabi yang akan masuk syurga langsung.tak diragukan lagi,iaitu:Abu bakar,umar bin khattab,UTsman bin affan,'Ali bin Abi thalib,Talhah bin Abdullah,Zuber bin Awam,Sa'ad bin Abu Waqas,Said bin Zaid,Abdurrahman bin Auf,dan Ubaidah bin Jarrah,radhiyallahu 'anhum. Inilah 10 sahabat yang telah diberi khabar suka bahawa mereka akan masuk syurga oleh Nabi Muhammad s.a.w. >>I'itiqad orang syi'ah bertentangan dengan ini.Nabi mengatakan bahawa Abu Bakar,umar dan Utsman akan amasuk syurga,tetpai kaum syi'ah mengatakan bahawa beliau2 ini akan masuk neraka. >>oleh kerana itu kaum Ahlusunnah wal Jama'ah tidak akan menerima faham yang keliru dari kaum syi'ah ini.Pengangkatan beliau2 ketiganya sebagai khalifah Nabi adalah sah,sesuai dengan hukum-hukum ISLAM yang berlaku. >>Inilah perbezaan yang prinsipal antara faham syi'ah dan Ahlusunnah wal Jama'ah.


SUngguh menarik sekali cerita mengenai saidina 'Ali.. MEngenai Saidina 'Ali diangkat menjadi khalifah. >>Pada ketika itu setelah khalifah yang ketiga mati terbunuh maka kaum pemberontak,begitu juga ummat islam yang tidak memberontak,sepakat untuk mengangkat Saidina'Ali sebagai khalifah yang keempat. >>Saidina 'Ali bagi kaum syi'ah adalah khalifah yang pertama,kerana mereka tidak mengakui khalifah yang bertiga lebih dahulu,tetapi kaum Ahlussunnah wal Jama'ah ,saidina 'Ali adalah khalifah yang keempat. >>Saidina 'Ali kw. bagi kaum Ahlusunnah tidaklah dianggap orang bersalah,kerana saidina 'Ali mengakui dan memberikan suara kepada khalifah2 yang terdahulu,baik kepada Abu Bakar dan maupun kepada Umar dan Utsman rda.Beliau bukan ORANG SYI'AH! >>HANYA KAUM SYI'AH SAJA YANG Mengagung-agungkan beliau melebihi dari semestinya,umpamanya dikatakan bahawa saidina 'Ali itu IMAM YANG MENDAPAT WAHYU DARI TUHAN.IMAM YANG berpangkat KENABIAN dan bahkan ada diantara orang syi'ah yang mengatakan bahawa beliau pada hakikatnya adalah Nabi yang dituju oleh Tuhan,tetapi Jibrail tersalah memberikan wahyu sehingga diturunkannya kepada Muhammad.DAN lain-lain dongeng kaum syi'ah. >>Baiklah masa khalifah 'Ali adajuga terjadi hal-hal yang tidak diingikan..

0 comments: