? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Monday, March 29, 2010

Salma isteri Hamzah

SALMA binti Umais bin Ma'd l-Khats'amiyah merupakan adik-beradik dengan Asma binti Umais. Salma telah berkahwin dengan seorang lelaki yang bernama Hamzah bin Abdul Muttalib. Hamzah adalah bapa saudara Nabi Muhammad. Dia juga merupakan seorang pahlawan Islam yang digelar sebagai "Singa Allah".

Salma mempunyai hubungan rapat dengan Nabi Muhammad. Dia mendapat penghormatan dari Nabi Muhammad. Salma termasuk antara wanita yang awal memeluk agama Islam.

Pada peringkat awalnya, dia turut menerima siksaan dari kafir Quraisy. Begitu juga dengan saudara kandungnya iaitu Asma binti Umais. Akhirnya Asma dan suaminya Jaafar berhijrah ke Habsyah.

Hamzah sebelum menjadi orang Islam adalah seorang individu yang berani. Ramai yang takut dengan keberaniannya.

Berita keislaman Hamzah diketahui oleh masyarakat Arab. Mereka heboh memperkatakan Hamzah sudah memeluk Islam.

"Hamzah sudah menerima agama Islam. Dia sudah menjadi pengikut Muhammad," kata seorang lelaki Quraisy Mekah.

"Benarkah apa yang awak katakan," tanya lelaki muda yang lain pula.

"Ya. Sesiapa menghina Muhammad akan ditentang. Hamzah telah beri amaran keras kepada sesiapa yang mengganggu anak saudaranya itu akan menerima padahnya," kata lelaki Quraisy itu lagi.

"Nampaknya Hamzah susah pasti melindungi Muhammad dan orang Islam yang lain. Muhammad akan menjadi semakin kuat. Kita sudah tidak boleh menyiksa dan menyakiti Muhammad," kata lelaki muda pula.

Mereka berbual panjang dan memikirkan keadaan mereka selepas Hamzah memeluk Islam. Orang kafir Quraisy menjadi bimbang apabila Hamzah memeluk Islam.

Selepas Salma dan suaminya memeluk agama Islam, mereka telah berhijrah ke Madinah. Perang Badar menyaksikan kehebatan Hamzah melawan musuh. Tentera Islam mencapai kemenangan dalam perang Badar. Namun pada perang Uhud, Hamzah tewas apabila ditikam oleh Wahsyi.

Ada laporan mengatakan bahawa Nabi Muhammad mencari-cari Hamzah selepas peperangan Uhud tamat. Orang ramai berkumpul berhampiran Nabi Muhammad.

Lalu, Nabi Muhammad bertanya kepada mereka, "Siapakah diantara kamu yang tahu dimankaha Hamzah sekarang?"

Lalu, seorang lelaki pun berkata, "Tadi saya lihat Hamzah menuju ke arah pohon saya. Di situ dia berperang. Pada masa itu dia ada mengatakan bahawa dia adalah Singa Allah."

Nabi Muhammad bergegas ke tempat yang dicertakan oleh lelaki itu. Nabi Muhammad melihat mayat Hamzah terbaring di atas tanah. Mayat Hamzah habis dicincang oleh manusia yang kejam dan zalim. Nabi Muhammad tidak dapat menahan kesedihannya lalu menangis.

Kemudian, Nabi Muhammad berkata, "Hamzah adalah penghulu bagi semua orang yang mati syahid di jalan Allah pada hari kiamat kelak."

Peristiwa tikaman Hamzah oleh Wahsyi bermula apabila Wahsyi ditawarkan untuk mendapat kebebasan sebagai hamba daripada tuannya iaitu Jubair bin Muth'im. Jubair adalah bapa saudara Thu'aimah bin Adiy yang telah mati terbunuh semasa perang Badar. Kekejaman orang Quraisy semakin menjadi-jadi apabila jantung Hamzah dirobek dan diratah oleh seorang wanita yang bernama Hindun binti Utbah. Kematian Hamzah sangat menyedihkan. Jenazahnya dikebumikan di Uhud.

Salma menerima berita kematian suaminya dengan reda. Salma meneruskan kehidupan dengan banyak beramal. Selepas itu datang seorang lelaki bernama Syaddad bin Hadi al-Laithi melamarnya. Hasil perkahwinan itu lahir seorang anak lelaki bernama Abdullah.

Nabi Muhammad menghormati Salma. Selepas kematian suami pertamanya iaitu Hamzah, anak perempuannya yang bernama Umarah dibawa dan dijaga oleh ibu saudaranya iaitu Asma binti Umais. Asma menjaga Umarah dengan baik.

Umarah semakin meningkat dewasa. Sudah tiba masanya Umarah mendirikan rumah tangga. Perkara ini telah diajukan kepada Nabi Muhammad.

"Saya rasa elok Umarah berkahwin. Dia sudah menjadi anak gadis yang cantik. Sudah tentu ada lelaki yang meminati dirinya," kata ibu saudaranya.

Umarah tersipu-sipu malu mendengar khabar, dia akan berkahwin tidak lama lagi. Nabi Muhammad pun berkata, "Umarah adalah anak saudara sesusuan saya."

Nabi Muhammad telah mengaturkan perkahwinan itu. Umarah telah berkahwin dengan Salamah bin Abu Salamah. Majlis perkahwinan berjalan dengan rapi.

Semasa majlis akad nikah berlangsung Nabi Muhammad bertanya kepada Umarah, "Adakah Salamah menjadi pilihan hati dan sesuai untuk awak?"

Umarah tersenyum sipu. Salma beruntung kerana menjadi salah seorang ibu saudara Nabi Muhammad. Salma merupakan seorang ibu yang baik dan penyabar. Dia juga seorang wanita yang tabah dalam meneruskan kehidupan sebagai seorang muslimah.

0 comments: