? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Thursday, January 21, 2010

SAOALAN

Berjudi dalam sukan golf
SOALAN: Adakah dikira berjudi apabila dalam satu-satu permainan sukan, contohnya golf, kita secara suka-suka mempertaruhkan sedikit wang sebagai memberi semangat untuk bermain dengan bersungguh-sungguh dan bukan dengan maksud bermain judi yang sebenar.

- Ismail Lah, Putrajaya.

JAWAPAN: Sebarang jenis permainan atau senaman itu dibenarkan oleh agama pada masa tertentu untuk kesihatan dan mengeratkan hubungan sesama kenalan. Tetapi amalan judi itu tetap dilarang sama ada ianya sedikit atau banyak. Judi itu menurut definisinya ialah pertaruhan yang mengandungi untung dan rugi seperti apa yang anda katakan sekalipun untuk berseronok sahaja. Sebab, kedua belah pihak akan mengalami keadaan yang sama kalau tidak untung, dia akan rugi. Ini kerana ia telah mengeluarkan modal atas dasar mencari untung. Lainlah modal yang dikeluarkan atas dasar perniagaan atau semata-mata untuk bertabarru‘a dan bersedekah atau membantu mereka yang dalam keperluan. Tetapi apa yang anda timbulkan ini, bukan atas dasar yang dibenarkan. Berlainan daripada hadiah atau sumbangan yang diberikan atas dasar membantu atau kenang-kenangan, seperti hadiah dan cenderamata kepada mereka yang menang dalam pertandingan yang disediakan oleh pihak tertentu (pihak ketiga bukan dari peserta). Anda dinasihatkan supaya menukar pendekatan untuk mendapatkan galakan atau semangat (berbentuk hadiah dan sebagainya) melalui penajaan pihak ketiga bukannya kutipan wang daripada peserta yang terlibat. Ini kerana nanti akan termasuk dalam definisi judi yang dilarang kerana wang itu akan diagih dan dimenangi oleh mereka yang tertentu sahaja manakala peserta lain mengalami kerugian. Inilah judi yang dilarang. Wallahualam.

Tolak hukuman rejam

SOALAN: Sahabat saya menolak hukuman rejam kerana katanya al-Quran tidak pernah menyebut hukuman tersebut. Beliau memberitahu, apa yang ada hanyalah hukuman sebatan 100 kali sahaja. Adakah kenyataannya itu benar?.

– Yusof Ibrahim, Gua Musang, Kelantan.

JAWAPAN: Kita umat Islam mesti mengakui bahawa sumber hukum dalam agama itu berdasarkan kepada empat sumber yang telah diterima iaitu al-Quran, hadis ijmak dan kias. Jadi sekalipun hukuman rejam itu tidak terdapat dalam al-Quran tetapi ada dalam hadis Rasulullah SAW. Ini kerana berapa banyak hukum dalam agama yang tidak disebut dalam al-Quran tetapi ada disebut dan dijelaskan dalam hadis Rasulullah SAW. Sebagai contoh hukum rejam ini ada disebut dengan jelas dalam hadis yang diriwayatkan oleh jamaah dari Ubadah bin Samit ra.katanya: Rasulullah bersabda katanya: Ambillah dan terimalah (ajaran agama dariku) mereka yang belum kahwin itu hukumnya seratus rotan dan buang kawasan setahun, sedangkan mereka yang sudah berkahwin itu hukumnya seratus kali sebatan dan rejam. Sedangkan apa yang disebut dalam al-Quran itu hanyalah hukum mengenai kesalahan zina yang dilakukan oleh teruna dan dara yang belum berkahwin . Begitu juga hadis dari Jabir bin Samurah, bahawa Rasulullah SAW telah merejam sahabatnya, Ma‘iz bin Malik yang telah mengaku melakukan kesalahan zina tersebut. (HR Ahmad).

Ini semua merupakan dalil yang menunjukkan bahawa hukuman terhadap mereka yang muhson ( sudah melalui perkahwinan yang sah) itu direjam sampai mati apabila melakukan kesalahan tersebut berdasarkan firman Allah SWT : Apa (ajaran agama) yang dibawa kepada kamu oleh Rasulullah itu hendaklah kamu terima dan apa yang dilarangnya hendaklah kamu jauhi (al-Hasyr ayat 7). Wallahualam.

Mengahwini wanita hamil

SOALAN: Adakah benar pandangan yang mengatakan sah seseorang itu berkahwin dengan wanita yang sedang mengandungkan anaknya dan harus dia sendiri berkahwin dengan wanita itu?

– Musa Harun, Melor Kota Bharu, Kelantan.


JAWAPAN: Pandangan itu adalah benar dan tepat sekali, kerana kandungan yang tidak halal itu tidak dihormati langsung dan tidak sabit nasabnya dengan bapa kandung (anak) haram tersebut sekalipun benih itu daripada dirinya sendiri. Perkahwinan yang dikatakan tidak sah ialah apabila dilakukan dalam edah, iaitu seorang wanita yang sedang mengandung hasil perkahwinan dengan suaminya yang sah. Edahnya ialah selepas melahirkan kandungan tersebut. Jadi kedua-dua pendapat itu adalah benar. Yang mengatakan sah ialah perkahwinan dengan wanita yang sedang mengandung kandungan yang haram hasil perbuatan haramnya . Manakala yang mengatakan sebaliknya dan tidak sah itu ialah perkahwinan yang dilakukan semasa edah dengan wanita yang sedang mengandung kandungannya yang halal daripada suaminya yang sah. Wallahualam.

0 comments: