? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Thursday, January 21, 2010

KHAWARIJ

Kumpulan ini menentang bukan sahaja Muawiyah tetapi mereka mengatakan Ali juga adalah salah kerana menerima tahkim (berdamai melalui orang ketiga). Bagi kita, kedua pihak Ali dan Muawiyah adalah atas petunjuk dan keredaan Allah kerana sekalipun mereka berselisih pendapat sehingga berlaku pergaduhan tetapi bukan kerana kepentingan peribadi malah atas dasar ijtihad yang betul dan ikhlas. Dalam hal ini Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud: siapa yang berijtihad dan kebetulan tepat (ijtihadnya) maka baginya dapat dua ganjaran dan siapa yang berijtihad tetapi salah ijtihadnya maka baginya satu ganjaran sahaja. Dalam sabdanya lagi yang bermaksud: jangan kamu mengutuk para sahabatku. Demikian juga dalam sabdanya yang lain bermaksud: sahabatku adalah seperti bintang yang mana kamu ikuti kamu akan beroleh petunjuk.

Sehubungan ini juga Allah berfirman bermaksud: Mereka yang terdahulu, yang mula-mula (berhijrah dan memberi bantuan) dari orang-orang Muhajirin dan Ansar dan orang- orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat) Allah reda akan mereka semua dan mereka pula reda akan Dia serta Ia menyediakan untuk mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar. (Surah at-Taubah ayat 100).

Apa yang dapat difahami bahawa para sahabat dan pengikut mereka semuanya akan mendapat keredaan Allah. Kita tidak boleh menyalahkan sesiapa dari kalangan sahabat tadi malah kita harus menerima mereka sebagai sahabat dan mereka adalah umat terbaik selaras dengan sabda Nabi s.a.w yang bermaksud: sebaik-baik kurun itu ialah kurunku dan mereka yang mengiringnya.

0 comments: