? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Sunday, May 29, 2011

ENAM FAHAMAN DALAM ISLAM

Sahabatku seaqidah
Didalam agama kita ada berbagai Fahaman dan saya tahu semuapun Sahabatku sudah tau tapi tidaklah mengapa kita saling mengingatkan kembali ,demi mengenal pasti apa itu Islam dan berapa Fahaman yang ada di dalamnya,

ENAM FAHAMAN DALAM ISLAM

1.Ahlus-Sunnah Waljamaah

Fahaman ini adalah golongan orang Islam yang sebenar yang berpegang pada Akidah ( ajaran, kepercayaan, dan amalan) yang dibawa oleh Rasullullah mengikut Al-Quran, dan sunnahnya. Fahaman ini juga dijadikan penggangan para sahabat Rasullullah ( Al-hadith, ajmak para sahabat, dan Al-khias). Fahaman inilah yang dapat menjernihkan Akhidah umat Islam daripada berbagai-bagai fahaman yang menyeleweng daripada ajaran Islam yang sebenar.

2.Fahaman Syiah

Golongan yang menganggap Saidinah Ali Radhiallahu anhu dan keturunannya yang lain sebagai pengganti Rasullullah sebagai Imam (Pemimpin) yang maksum bagi umat islam. Dan golongan ini tidak mengakui khalifah yang lain sebagai pemimpin. Dan golongan ini di anggap terpesong dari landasan agama Islam. Dan golongan ini ramai berada di Asia Barat.dan juga sudah banyak yang masuk di asia tenggara.

3. Fahaman Muktazilah

Golongan yang percaya kepada ketentuan logik akal fikiran atau di kenali dengan ahli fikir. Mereka banyak terpengaruh dengan fahaman Yunani. Mereka percaya kepada keusahaan zat Allah Taala, tetapi tidak percaya Allah Taala mempunyai sifat. (Terlalu taksub kepada logik akal sehingga segala perbuatan manusia di tentukan oleh akal fikiran dan membelakangi kudrat dan irodah Allah Taala).

4. Fahaman Khodariah

Golongan yang mengikut fahaman Muktazilah yang berfahaman bahawa manusia mempunyai kuasa yang tersendiri dan dapat menentukan segala perbuatannya sama ada baik ataupun buruk. Allah Taala tidak ada kena-mengena dengan perbuatan manusia dan hanya mengetahui setelah perbuatan itu dilakukan oleh manusia. Menganggap perbuatan manusia memberi kesan.

5. Fahaman Jabariah

Golongan yang berfahaman bahawa manusia tidak mempunyai ikhtiar dan usaha.Segala-galanya berlaku dan di jadikan oleh Allah Taala, baik dan buruk adalah ketentuan Allah Taala semata-mata.

6. Fahaman Wahabiat

Golongan yang berpengang pada Al-Quran dan hadith Rasullullah S.A.W serta menolak bidaah termasuk bidaah hassanah dan menganggap semua bidaah adalah sesat. Golongan ini melarang penganutnya menziarahi makam Rasullullah. Melarang penganutnya mempelajari sifat dua puluh Allah Taala.

Sahabatku seiman.
Kenapa saya menulis artikel ini kembali kerana saya ingin berkongsi dengan sahabatku semua supaya tidak ada lagi keragu raguan, bahwa agama Islam mempunyai fahaman-fahaman yang berlainan.Akan tetapi di antara semua fahaman di atas hanya satu sahaja fahaman yang berlandaskan ajaran Islam yang sebenar iaitu ( Ahlus-Sunnah Waljamaah.) inilah fahaman kita semua,inilah Aqidah kita semua.

CUMA BAHAN RENUNGAN SUPAYA KITA LEBIH MENGENAL AGAMA KITA WASSALAM

0 comments: