? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Thursday, June 10, 2010

Abdur Raheem utamakan dakwah


ABDUR Raheem Green atau nama sebelum Islamnya, Anthony Green dilahirkan pada 1964. Dia dibesarkan dalam keluarga yang berpegang kuat dengan fahaman Roman Katolik.

Beliau memeluk agama Islam pada 1987, selepas membaca terjemahan kitab al-Quran. Sejak itu, Abdur Raheem banyak melibatkan diri dengan menyampaikan dakwah Islamiah ke seluruh pelosok dunia.

Malah salah satu tempat yang tidak pernah sunyi dengan gema dakwahnya dan menjadi lokasi wajib kunjungan Abdur Raheem iaitu Sudut Pidato yang terletak di Hyde Park, tengah London, England.

Buat masa ini, Abdur Raheem merupakan pentadbir dakwah di Pusat Pendidikan Islamiah yang terletak di Masjid Agung London (London Central Mosque).

Bapanya, Gavin Green dilahirkan di England adalah seorang pentadbir yang bertugas di Mesir. Pada usia muda, Abdur Raheem telah berpindah balik ke United Kingdom (UK) bersama-sama ibu bapanya.

Ibunya seorang wanita yang berasal dari Poland. Ketika bapanya dihantar bertugas di Mesir, Abdur Raheem telah mula mengenali dan berkawan dengan rakan-rakan sebayanya yang beragama Islam.

Hakikatnya pada usia seawal lapan tahun lagi, Abdur Raheem telah hilang minat atau telah menunjukkan sikap tidak berpuas hatinya kepada agama yang dianuti sejak turun temurun itu lagi.

Pada usia 10 tahun, dia telah dihantar ke sekolah berasrama penuh aliran Roman Katolik di Gilling Castle dan kemudiannya, meneruskan pengajian di Kolej Ampleforth. Pengajiannya diteruskan di Universiti London dalam bidang sejarah.

Walau bagaimanapun, dia hanya belajar separuh jalan kerana ingin menumpukan kepada kerja-kerja menyebarkan syiar Islam.

Malah sebelum mengenali Islam, dia telah membuat penyelidikan dan mempraktikkan bermacam-macam agama termasuklah Buddha selama tiga tahun sebelum mengucap dua kalimah syahadah.

Pengalaman Abdur Raheem di Kaherah, Mesir bermula ketika bapanya yang ketika itu berkhidmat dengan Bank Antarabangsa Barclays pada 1976 telah dihantar ke sana kerana syarikatnya sedang dalam usaha membuka cawangan baru di negara berkenaan.

Pada saat itulah, Abdur Raheem mula diperkenalkan dengan terjemahan kitab suci al-Quran dan menerusi kalam Allah itulah, dia mengkaji, berfikir dan akhirnya, menerima hidayah-Nya. Semenjak pengislaman diri, dia telah menyerahkan jiwa dan raga ke jalan Allah terutamanya kepada masyarakat Islam dan bukan Islam di Britain.

Abdur Raheem berkhidmat hampir lima tahun di Masjid Agung London dan Pusat Kebudayaan Islam sebagai Penyelaras Pelawat Kursus Dakwah Inggeris. Kini, beliau membuka firma pakar rundingan iaitu Perunding Green and Chambers bersama sahabatnya yang juga seorang mualaf bernama, Yusuf Islam Chambers. Selain itu, dia juga kerap muncul di kaca televisyen dan saluran Islamik lain.

Terkini, Abdur Raheem berkhidmat dengan sebuah syarikat media Islamik yang beroperasi di England serta aktif dengan pelbagai aktiviti dakwah termasuk menyampaikan syarahan mengenai Islam di kota London terutamanya di Hyde Park.

Malah bapa kepada enam anak ini juga pernah ke Kanada untuk menyampaikan syarahan yang menyentuk pelbagai subjek dan isu.

Pada awal Mac tahun lalu, Abdur Raheem telah memulakan pengembaraan pertamanya ke Norway yang turut bergabung dengan pengendali laman web Islamik iaitu Det Islamske Nettverk - Islam Net. Abdur Raheem telah menyampaikan tiga ceramah bertajuk; Does God Exist, How I Came to Islam dan Islam The Misunderstood Religion.

0 comments: