? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Tuesday, April 13, 2010

Menjejak landskap kelahiran Gus Dur

Oleh - Karim Raslan

Masa terus berlalu, tanpa kita sedari sudah lebih 100 hari sejak pemer-gian Allahyarham Abdurrahman Wahid (juga dikenali sebagai Gus Dur), bekas Presiden Indonesia dan ulamak tersohor. Sebagai mengingati beliau, saya memutus-kan untuk menyusuri perjalanan darat selama enam jam dari Jogjakarta ke Jombang.

Perjalanan itu saya anggap simbolik : Gus Dur beria-ia mahu menyusuri jalan sama beberapa minggu sebelum menghembuskan nafas terakhir. Sebelum itu pun, beliau juga sering mengembara menerusi Jawa.

Seperti dikatakan anak perem-puannya, Yenny : “Arwah ayah tahu segenap pelosok jalan dan laluan keretapi di Jawa. Arwah telah ke semua daerah di sana, boleh menerangkan terperinci setiap bandar, stesen berikutnya dan warung makanan terbaik.”

Lebih dari itu, perjalanan kali ini membantu saya lebih menge-nali masyarakat kebanyakan Indonesia dan sebaliknya. Gus Dur menerap banyak semangat dan tenaga daripada mereka.

Ketika hidupnya, Gus Dur selalu ada masa bertemu rakyat. Beliau sering ke sana ke mari, walaupun duduk di kerusi roda; mengembara, berceramah dan bertemu kiai di pesantren atau sekolah agama seluruh Indonesia.

Gus Dur adalah lebih besar daripada kehidupan. Berjenaka, tidak suka menonjol diri dan berwawasan. Khalayak menyukai kerana beliau tahu cara untuk mengajar sambil pada masa sama, menghiburkan hadirin.

Beliau tidak pernah membo-sankan dalam kumpulan kecil atau himpunan ribuan manusia. Masyarakat kebanyakan Indo-nesia, cebisan daripada golongan elit Jakarta, mengingati beliau atas keriangan ini.

Atas nekad ini, saya memula-kan perjalanan, menjejaki langkah beliau dari Jogja ke Jombang. Saya cukup terhibur dengan latar belakang landskap itu, malah turut mengaguminya, walaupun sedar tidak akan menyelami Jawa seperti Gus Dur lakukan. Akhirnya, setelah enam jam perjalanan, saya tiba di Jombang.

Terletak di kawasan Jawa Utara, ia lebih dikenali sebagai Bandar Santri, atau kota para ilmuwan Islam. Ia juga menjadi tempat kelahiran Gus Dur dan sekarang tempat persemadian beliau selamanya.

Sesungguhnya, kedua-duanya hampir sinonim. Di Jombang jualah, datuk Gus Dur, Hashim Asyari mengasaskan Tebuireng, sebuah pesantren yang popular sekitar 1899. Hashim menubuh-kan Nahdatul Ulama pada 1926 dengan kekuatan ahli lebih 40 juta pada masa ini, yang mana menjadi landasan Parti PKB oleh Gus Dur (kini telah berpecah) pada 1998.

Kali pertama saya berkunjung ke Jombang ialah selepas kejadian letupan bom dahsyat di Bali pada 2002, untuk menulis mengenai pesantrennya dan ribuan pelajar. Bandar itu telah berubah secara ketara sejak itu. Ia menjadi lebih hingar-bingar dan makmur. Kedai-kedai diubah suai, manakala bangunan kerajaan dicat semula. Tebuireng jua tidak ketinggalan dalam hal ini, turut mengalami proses transformasi. Gerai-gerai menjual juadah, kemeja T dan barangan cenderahati serta aksesori, terselit banyak buku yang menyanjung jenaka Gus Dur.

Menyusuri laluan tersebut, saya menyertai khalayak menuju ke tanah perkuburan, membacakan Surah al-Yasin. Bahasa Arab saya agak tidak berapa baik dan pasti ramai khalayak tertanya-tanya gerangan lelaki asing ini. Apapun, saya menjadi tabah kerana mahu memberi penghor-matan ke atas seorang pemimpin yang telah lama saya kagumi.

Tidak lama selepas itu, saya bertembung dalam perbualan sekumpulan jemaah haji dari Bondowoso, sebuah daerah terletak kira-kira empat jam dari situ. Saya bertanya apa tujuan mereka ke mari sejauh itu?

Mardianto, seorang wartawan berusia 40 tahun menjawab: “Gus Dur adalah Mahaguru. Beliau tidak pernah membezakan kaya dengan miskin; melindungi yang lemah dan hidup bersama mereka. Sesungguhnya, beliau adalah salah seorang daripada kami.”

Melihatkan ratusan pengun-jung berhimpun di sana, saya menyedari Gus Dur antara pemimpin paling berpengaruh di republik berkenaan. Beliau adalah bekas ketua Nahdatul Ullama dan Semar, watak pelawak dan peng-hibur dari pertunjukan tradisi masyarakat dipanggil Wayang.

Dengan tidak dihargai, Gus Dur telah membantu republik ketika keadaan memerlukan. Ketenangan beliau dengan air muka bersahaja dan tidak mudah menggelabah menenangkan Indonesia semasa tahun-tahun tidak menentu zaman reformasinya.

Pencapaian terbesar Gus Dur ialah beliau berdiri megah seolah-olah benteng menentang puak pelampau agama dan keganasan semasa tempoh tragedi dan suasana huru-hara melampau yang berlaku.

Beliau adalah contoh dan teladan berkilau untuk semua pemimpin, terutama di Malaysia yang memperlihatkan cara penyelesaian mudah sering kali melibatkan tekanan ke atas pihak tertentu.

0 comments: