? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Monday, November 23, 2009

Forum Cabaran Mendidik Generasi-Y

“Sebaik-baik kamu ialah kamu yang apa?” mungkin terlontar soalan seperti ini.

“Kamu yang solat Subuh berjemaah setiap pagi?” satu jawapan cadangan.

“Kamu yang berumrah di Mekah setiap Ramadhan?” boleh jadi juga.

“Kamu yang hafiz al-Quran?” mungkin dan barangkali.

Semua amalan di atas amat tinggi nilainya. Namun kesemuanya masih sebuah proses. Bukan itu matlamat akhir dalam beragamanya kita dengan Islam. Setiap proses itu perlu dibuktikan keberkesanannya dengan hasil.


Salah satu hasilnya ialah:

“Sebaik-baik kamu adalah kamu yang terbaik kepada keluarganya, dan aku adalah orang yang paling berbuat baik untuk keluargaku!” [Hadith daripada Aisyah radhiyallaahu ‘anha, dikeluarkan oleh al-Tirmidhi]

Hasil segala ibadah yang tinggi itu diukur dengan AKHLAQ dan akhlaq paling utama adalah pada tatacara seseorang itu bermuamalah dengan ahli keluarganya.

Tingginya kepentingan dan keperluan memelihara institusi keluarga, saya berusaha sedaya upaya untuk memberikan sepenuh komitmen kepada program yang bersangkutan dengannya.

Hari ini, Sabtu 21 November 2009 saya digandingkan bersama Ustazah Dato’ Siti Nor Bahyah sebagai panelis bagi Forum Cabaran Mendidik Generasi-Y anjuran bersama Persatuan Penduduk Taman Sutera, Surau Taman Sutera, Persatuan Penduduk Bandar Cheras Jaya dan Masjid Manbaeil Uloom Cheras Jaya. Program yang berlangsung di Masjid Taman Cheras Jaya ini, diserikan juga dengan kehadiran pengantara yang tidak asing bagi sesiapa sahaja yang menonton TV3 iaitu Saudara Ahmad Fedtri Yahya, pengacara rancangan Malaysia Hari ini.



Program ini mendapat sambutan yang sangat baik daripada penduduk setempat. Forum yang asalnya patut bermula pada jam 9 dan tamat jam 11, bermula lewat setengah jam tetapi berlanjutan selama tiga jam hingga mencecah hampir ke pukul 1 tengah hari. Hadirin tidak berganjak, dan terus memberikan tumpuan penuh kepada perbincangan.

Tajuk ini asalnya pernah menjadi tajuk seminar yang saya sampaikan di Kepala Batas beberapa bulan yang lalu. Pihak Persatuan Penduduk Taman Sutera dan surau mereka, melamar saya dengan harapan tajuk ini dapat juga dikupas untuk dikongsi bersama penduduk sekitar Cheras Jaya. Saya menerima dengan penuh rasa syukur dan bersungguh.

Tidak mudah untuk menangani cabaran Generasi Y. Mereka ini yang lahir pada sekitar tahun 80′an membawa kepada akhir 90′an, biar pun di sesetengah negara digelar sebagai Generasi MTV, tetapi saya lebih menyetujui pandangan bahawa signature kepada generasi ini adalah pada akses serta dampingan yang akrab dengan kecanggihan alat telekomunikasi, internet dan maklumat.

Segalanya menjadikan mereka terpaksa mengadap cabaran-cabaran halus yang amat sukar untuk ditangani, melainkan ibu bapa, guru, pendakwah dan sekalian yang memikul tanggungjawab mendidik generasi remaja ini mempersiapkan diri dengan beberapa kelengkapan pendidikan dan dakwah yang menepati keadaan mereka.

Ustazah Dato’ Siti Nor Bahyah tidak lokek berkongsi pengalamannya mendidik anak-anak beliau sendiri yang berada di dalam lingkungan generasi-Y itu. Saya yang anak-anak masih kecil ini, memanfaatkan pengalaman berinteraksi dengan remaja di dalam sebegitu banyak program bersama mereka, dengan maksud mahu melontarkan signifikasi tajuk kepada hadirin.

Agar mereka nampak betapa besar dan seriusnya tajuk ini.



Kali pertama digandingkan bersama Ustazah Dato’ Siti Nor Bahyah, Ummu Saif mengambil peluang bergambar kenangan bersama

Namun, walaupun tajuk ini besar lagi kritikal, syukur Alhamdulillah kombinasi kami bertiga kekal dalam lingkungan format yang santai, ceria tetapi menyentuh langsung kepada tajuk-tajuk yang diberikan. Sukar untuk saya ringkaskan isi kandungan forum 3 jam itu. Akan tetapi, artikel-artikel berikut dibawa secara langsung di dalam jawapan saya kepada soalan-soalan yang dikemukakan:

Dialog Gen-Y: Antara Iman dan Kufur
Selamatkan Uda dan Dara Dengan Hikmah Puasa
Mendidik Anak Ilmu Kebal
Kita Dapat Apa Yang Kita Beri
Tanpa Kasih Sayang Peraturan Jadi Beban
Dosa Kita Mengatasi Kesalahan Anak-anak
Lindungi Diri Lindungi Keluarga dan Ahli
Sebuah Perhatian: Anugerah Buatmu Sayang
Bagaimana Untuk Saya Pulang ke Rumah?
Lelaki dan Keluarga, Seperti Imam dengan Makmumnya
Jiwa Dai’e Otak Faqih
Kausa Prima Sebuah Agenda
Merebut Saham Anak Muda
Pelajar oh Pelajar!
Ulasan Tabiat 5: Berusaha Untuk Memahami, Sebelum Difahami
Akhlaq Itu Bukan Lalang
Semoga apa yang diwacanakan di Forum Cabaran Mendidik Generasi-Y berkenaan berjaya memberikan bahan fikiran dan tindakan untuk setiap mereka yang hadir dan disebar luaskan manfaatnya. Tahniah saya ucapkan kepada pihak penganjur kerana mengusahakan forum ini pada hari pertama bermulanya musim cuti persekolahan anak-anak.



“Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang berdoa dengan berkata: “Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari kalangan isteri dan zuriat kami: perkara-perkara yang menyejukkan mata, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa” (al-Furqan 25: 74)

ABU SAIF @ www.saifulislam.com
68000 AMPANG

0 comments: