? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Tuesday, December 30, 2008

As-salamu... Satu Kalimah Ajaib.

SEMASA masih di bandar Guangzhou, tengahari itu saya agak keletihan merayau-rayau, saya singgah di kaki lima tepi jalan tempat penjaja-penjaja kecil berjaja. "As-salamu 'alaikum?" Saya memberi salam kepada salah seorang dari mereka yang memakai ketayap lebai. Dia menjual makanan ringan seperti kismis, kacang cerdik dan banyak jenis lagi yang saya tak kenal. Sudah tentu dia beragama Islam.


"Wa 'alaimussalam." Dia jawab dengan begitu ramah, bersopan dan mesra sekali. Dia bertanya sesuatu, saya pun tak faham, entah bahasa apa dia guna. Entah Kazakhtan, Turkistan, tah apa-apa ...tan, tak tahu la, ...tak dengar macam bahasa Cina pun.


"... Malaysia." Saya jawab. Disalami saya dengan kedua-dua tangannya, seolah-olah tak mahu dilepaskan. "Masajid??" Saya tanya lagi. Dia seolah-olah tak dengar dan tak faham.


Dia tunduk dan mengambil sesuatu dari sebuah bungkusan di bawah tempat jualannya, di basikal surung roda tiga. Dikeluarkannya roti, diajak saya makan. Bila saya mengisyaratkan perut saya sudah penuh, tak mahu makan, disimpannya balik makanan itu. Dia terus bertanya sesuatu yang saya tidak faham, dan saya pun menjawab yang dia pun tidak faham. Macam ayam bercakap dengan itek..


Tiba-tiba dia terasa nak ke bilik air, dia mengisyaratkan saya supaya tolong ganti di tempat jualannya. Saya tiada syak apa-apa terus mengikutinya. Saya jaga jualannya, sehingga dia datang semula, baru dia isyaratkan di mana masjid.


Begitulah hebatnya kalimat salam yang disyariatkan Allah SWT kepada penganut agamaNya, hanya dengan sekali sebut...


1..Mampu menghubungkan dua jiwa yang berlainan negara, bangsa dan bahasa, walaupun sama-sama tak faham percakapan.
2..Sanggup menjemput seorang yang tidak dikenali makan, walaupun dia sendiri nampak macam miskin harta, tetapi kaya jiwa dalam bersedekah atau memberi orang lain makan haknya.
3...Hanya dengan kalimat salam, dia sudah menaruh kepercayaan, memberi amanah menjaga haknya, walaupun hanya beberapa minit baru dikenali.
4...Itulah bahasa antarabangsa penghubung sesama umat Islam.
5...Pada saya, itulah juga suatu kalimah ajaib yang menjadi bekal dan tangkal penyelamat untuk saya bermusafir di negara orang di perantauan, walaupun bukan dalam negara orang Islam, kerana orang Islam sekarang sudah ada di mana-mana.


Wallahu aklam.

0 comments: