? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Thursday, June 26, 2008

Sedingin embunan dedaun kehijauanSesegar ingatan kenangan kisah silamKita seiringan bersatu dan berjuangMeniti titian persahabatanKau hadir bawa cahayaTerangi hatiku temanSaling memerlukan dan mengharapkanTangis gembira di saat bahagiaMoga kan kekal menuju ke syurgaKerana tuhan kita ditemukanAndai terpisah itu ketentuanSengketa dan kesilapanItulah fitrahnya insanKata dan teguranItulah pedoman

"Orang mukmin sama ada lelaki ataupun perempuan akan sentiasa diuji oleh Allah s.w.t, sama ada dirinya, anaknya ataupun hartanya sehinggalah dia menghadap Allah s.w.t tanpa dia membawa dosa sedikitpun." (Hadis riwayat Imam Tirmizi).

Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya:“Tiga perkara yang boleh mengeratkan persahabatan dengan saudaramu iaitu memberi salam apabila bertemu dengannya dan menyediakan tempat duduknya dalam sesuatu majlis serta panggilah ia dengan nama yang paling disenanginya.”Riwayat Al-TabraniHuraiani) Kita hendaklah sentiasa mempamerkan keperibadian seorang muslim dalam setiap pergaulan kerana ia merupakan aset penting bagi kejayaan diri serta organisasi yang dipimpin.ii) Tutur kata yang baik, beradab dan dipenuhi unsur-unsur keikhlasan akan memberikan motivasi yang paling berkesan kepada setiap individu dalam masyarakat sekeliling sehingga membentuk kualiti ummah yang terbaik dan menjadi contoh kepada yang lain.iii) Jika kita mahu dihormati maka kita hendaklah terlebih dahulu menghormati orang lain sama ada dengan mengucapkan salam, bersikap peramah dan mengutamakan keperluannya.


Sabda Rasulullah saw "Mahukah kamu, saya beritahukan sesuatu tentang yang apabila kamu kerjakan kamu akan saling menyayangi? Budayakanlah ucapan salam diantara kamu" (Muslim)


Kegagahan seorang wanita bukan kepada pejal otot badan,tetapi pada kekuatan perasaan. Perempuan yang gagah,adalah:1) Perempuan yang tahan menerima sebuah kehilangan 2) Perempuan yang tidak takut pada kemiskinan 3) Perempuan yang tabah menanggung kerinduan setelah ditinggalkan4) Perempuan yang tidak meminta-minta agar dipenuhi segala keinginan.Kegagahan perempuan berdiri di atas teguh iman. Seluruh kegagahan yang ada pada Khadijah adalah kegagahan sempurna bagi seorang perempuan.


Alangkah susah mendapat kawan bukan kenalan di zaman ini,berpunca dari hati yang rosak,kerana dunia memautnya. Alangkah susah mencari kawan, kebaikan kita disoroknya bahkan didengkinya pula, kejahatan dicanang merata. Salah yang sikit dibesarkan, yang besar apatah lagi. Alangkah sepi dunia ini walaupun hidup di tengah ramai. Kerana kawan tiada lagi, yang ada hanyalah di jalanan.


Untuk renungan semua,siapakah orang yang sibuk?Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah dia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s.Siapakah orang yang manis senyumannya?Orang yang manis senyumannya adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia berkata"Innalillahhi wa inna ilaihi rajiuun",lalu sambil berkata,"Ya Rabbi,aku redha dengan ketentuanMU ini",sambil mengukir senyuman.Siapakah orang yang kaya?Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.Siapakah orang yang miskin?Orang yang miskin adalah orang yang tidak puas dengan nikmat yang ada dan sentiasa menumpuk-numpukkan harta


Barangsiapa menginginkan teman, cukuplah Allah menjadi temannya. Barangsiapa menginginkan kekayaan, cukuplah qana’ah menyertainya. Barangsiapa menginginkan nasihat, cukuplah kematian menasihatinya. Barangsiapa menginginkan harta simpanan, cukuplah Al-Quran menjadi barang simpanannya. Barangsiapa yang tidak cukup dengan keempat-empat hal ini, cukuplah neraka baginya.

0 comments: